I Filmetablissemangets avsnitt 453 (ca 30:50 min in) samtal om Estonia från slutet av juli 2025 säger fartygsingenjören Christopher Sjölund att överlevande från däck 1 är ”överrepresenterade gentemot det totala antalet” överlevande.

Vad betyder det egentligen att överlevarna från däck 1 är ”överrepresenterade”?

För att säga att något är ”överrepresenterat” behöver man en siffra att utgå från, en siffra att jämföra med. I fallet Estoniakatastofen har vi ingen siffra att utgå från. Alltså ingen siffra som sätter någon slags standard för hur många som borde ha överlevt. Än mindre har vi någon siffra på hur många som borde ha överlevt från respektive däck.
Vi vet heller inte exakt hur många som befann sig på respektive däck när katastrofen inträffade.

Den siffran vi kan utgå från är ju 137. Det är det totala antalet överlevande från katastrofen. Både JAIC och GGE har angett hur många som överlevde per däck. Siffrorna skiljer sig lite åt och jag kommer att ange JAICs siffror (JAIC kapitel 6.3.2, sid 68). Siffrorna inkluderar både besättning och passagerare.

  • Däck 1: 22 pers (16%) – hytter
  • Däck 4: 32 pers (23%) – hytter, konferens, nattklubb
  • Däck 5: 31 pers (23%) – hytter, barer
  • Däck 6: 16 pers (12%) – hytter, restauranger, bar
  • Däck 7: 26 pers (19%) – personalhytter
  • Däck 8: 4 pers (3%) – personalhytter, mäss

Summan blir inte exakt 137 eftersom några överlevande inte har uppgett var de befann sig vid katastrofögonblicket.

Tittar vi på siffrorna ser vi snabbt att det överlevde procentuellt sett flest personer från däck 4 och 5.
Från däck 1 överlevde 16%. Det är något färre än på däck 4 och 5. Minst antal överlevande befann sig på däck 6 och 8. 12% respektive 3%.

Hur ska man tolka siffrorna?

På däck 1 bestod passagerarutrymmena endast av hytter där folk låg och sov. Dock vittnar många om att man hörde oroande ljud vilket gjorde att många var vakna och uppmärksamma. Man kan nog säga att de blev förvarnade av oljuden och var därför vakna när slagsidan uppstod och snabbt kunde lämna sina hytter.
På däck 4 befann sig flest överlevande i de främre delarna, alltså nära fören och hörde oroande ljud som gjorde det svårt att sova. Alltså var en del vakna redan. Akterut befann sig några i nattklubben och var därför vakna.
På däck 5 befann sig de flest överlevande akterut i puben, caféet eller loungen. De flesta var vakna.
De flesta överlevande på däck 6 befann sig i sina hytter i främre halvan av fartyget. De hörde också oroande ljud som höll dem vakna. Att det procentuellt sett överlevde minst antal personer från däck 6 tror jag beror på att det var mest hytter på däcken samt stängda restauranger.
Däck 7 var för besättningen. Därifrån överlevde det nästan lika många som från däck 4 och 5 vilket är rimligt. Personerna där kunde fly ut från sina hytter via fönster. Dessutom hade de tränats för krissituationer och kände fartyget väl. Dock skulle man kanske kunnat ha väntat sig att fler överlevde från det däcket, men det beror ju på hur många som befann sig där och det vet vi inte.
Procentuellt minst antal överlevde från däck 8. Endast 3%, men det beror på att det däcket inte hade så mycket utrymme för besättning. Där fanns endast 22 hytter.

Slutsats: Man kan undra varför just däck 1 lyfts fram, när det i själva verket var däck 4 och 5 som hade störst andel överlevande.




Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *