Idag kl 15 höll SHK sin presskonferens om utredning av Estonias förlisning. Tyvärr hade jag inte möjlighet att titta på den live utan jag har tittat på delar av den nu i efterhand och läst de släppta dokumenten. Framför allt tittade jag på frågestunden efter. Jag tycker det är mest intressant att höra vilka frågor som ställdes och hur de besvarades.

På presskonferensen pratade man om två nu identifierade fartyg som fanns i området när Estonia förliste, övningsinspektionen kvällen den 27/9 – 1994 och ett ”hemligt dokument” som hade lämnats in till SHK av en icke namngiven journalist. Journalisten är Lars Borgnäs och han lämnade in dokumentet under 2023.
Det jag var mest intresserad av var vad SHK skulle komma fram till när det gällde övningskontrollen (port state control) som gjordes i Tallinn på eftermiddagen/kvällen den 27/9 – 1994. Den har ju diskuterats sedan slutet av 90-talet och flera personer har hävdat att det var en äkta kontroll, att protokoll från övningen har förfalskats, att Estonia inte var sjövärdig pga de felen och bristerna som hittades ombord osv. Senast i somras kom Fokus ut med en artikel där man hävdade att Estonia inte var sjövärdig pga felen, vilket är felaktigt.
Jag måste säga att SHK verkligen tog uppgiften på allvar och grundligt undersökte hur övningen gick till och hur protokollen skrevs. Man hade även intervjuat de personer som var med på övningen. Kortfattat är slutsatsen att det finns förklaringar till att protokollen ser ut som dom gör. Att det finns flera versioner av dem. Förklaringen är att de skrevs vid olika tillfällen eftersom det var en övning som man utförde, inte en skarp inspektion.
Man kom även fram till att ingen hade försökt stoppa fartyget från att lämna Tallinn den 27:e september på grund av felen som upptäcktes som vissa skribenter har påstått i över tjugo år.
Det finns helt enkelt inte något märkligt med övningsinspektionen och att fortsätta driva det efter den här oerhört grundliga genomgången blir bara löjligt. Då handlar det bara om åsikter eller känslor och inte fakta.
Jag tänker inte ge mig på att försöka sammanfatta hela dokumentet som finns på SHKs hemsida utan jag tycker du ska läsa det själv. Det är ett långt dokument men väldigt viktigt om du verkligen vill förstå vad övningen handlade om. Men för att du ska få en uppfattning om SHKs slutsatser så kommer här deras egen sammanfattning av slutsatserna. Jag har inte tagit med slutsatserna om de olika versionerna av protokollen. Det krävs att du läser det SHK skriver för att det ska bli begripligt:
- Anledningen till att inspektörerna var ombord på ESTONIA var övning och endast övning. Det finns ingen information som pekar på något annat.
- Ingen noterad brist gav skäl för ett nyttjandeförbud eller skäl att hindra fartyget från att avresa.
- Det får anses orimligt att inspektörerna under övning skulle ha funnit någon brist som föranledde olyckan och det går inte att förvänta sig att någon hamnstatskontroll skulle kunna ha förhindrat olyckan.
- Det gjordes inga försök att kvarhålla fartyget eller hindra henne från att segla.
Så för att avsluta, kom det fram något nytt på den här presskonferensen? Nej, det gjorde det inte och det går heller inte att förvänta sig när det gäller en olycka som skedde för mer än trettio år sedan. Det vi fick var en grundlig genomgång av övningskontrollen, vilka de två ”unknown vessel” var och även en genomgång av ett helt galet dokument som lämnades in till SHK.
Enligt mig var det en mycket bra presskonferens men inte särskilt spännande.
Lämna ett svar