Sedan 2020 har jag stött på påståenden om att Estonias bogramp inte var öppen eftersom ingen såg den öppen. Tvärt om såg personer i maskinrummet den stängd. Det finns en teckning gjord av Henrik Sillaste, överlevande systemtekniker, som visar rampen ”stängd”. Den bilden brukar folk hänvisa till som bevis för att rampen aldrig var öppen. Bilden visar som bekant en skadad ramp där vatten tränger in på sidorna.

Bilden som Sillaste ritade för att illustrera det han såg i monitorn.

Dock var Henrik Sillaste inte den ende som överlevde från maskinrummet. Där fanns även tredje maskinist Margus Treu och motormannen Hannes Kadak.

I det här inlägget tänkte jag koncentrera mig på vad Margus Treu sa i tidiga förhör efter katastrofen om just rampen, bildäcket och vatten. Jag har gjort en video där jag går igenom alla vittnesförhören med personalen från maskinkontrollrummet (ECR). Där är även Treus förhör med. Förhören med Treu finns även summerade i JAICs rapport i kapitel 6.2.3 med start på sid 64.

Margus Treu förhördes flera gånger och i tidiga vittnesförhör nämner han att han hörde flera hårda slag mot fören och när kameran visade rampen/fören ser han mycket vatten komma in från den riktningen (940928). Han fortsätter berätta i ett annat förhör samma dag att ”water gushed in on car deck through the ramp” (940928).
Han säger i ett förhör dagen efter att efter slagen mot bogen såg han i kameran att vatten kom i från fören: ”Vatteninträngningen var enorm eftersom bilden blev otydlig för att kameran uppenbarligen delvis befann sig under det inträngande vattnet” (940929). Samma dag i ett annat förhör nämner han ”heavy water inflow, from the forward ramp” (940929).

Beskrivningen av mängden vatten som tränger in genom rampen/fören pekar enligt mig på att Treu faktiskt ser att rampen är öppen eller effekterna av att rampen är nedfälld/uppsliten och släpper in stora mängder vatten. Detta ligger helt i linje med den tekniska bevisningen som finns. Kraftigt skadad ramp, sönderslitna låsfickor och trasiga hydraulcylindrar. Rampen har varit vidöppen under haveriet. Men exakt när den öppnades och hur länge den var öppen kommer vi dock aldrig kunna besvara med 100% säkerhet.

I ett av förhören från 1994-09-29 säger han att bilden blev otydlig för att kameran delvis befann sig under det inträngande vattnet. Det låter inte sannolikt eftersom kameran befann sig några meter upp på center casingen (skottet som delar av bildäcket). Dock kan inrusande vatten ha stänkt upp när det träffar bilar och skottet och blött ner kameran. Det är vad HSVA har som hypotes när de gjorde beräkningar av hur vattnet trängde in på bildäcket. Enligt mig låter det helt rimligt.

Ur HSVAs rapport, sid 34

Treus vittnesmål är ju något som sällan eller inte alls nämns av personer med alternativa förklaringar till haveriet som bomber eller ubåtar. Då brukar man som jag skrev tidigare hänvisa till teckningen som Sillaste ritade för att försöka påvisa att rampen var ”stängd” under haveriet. Detta återigen för att vittnesmålen om inträngande vatten i stora mängder inte passar in i en alternativ förklaring.

Senare ändrar Treu berättelse en aning. Från den tredje oktober 1994, med något undantag, säger han att vatten trängde in på sidorna av rampen. Varför? Ingen aning, men kanske blev han påverkad av det Sillaste sa.

Vi ska komma ihåg att Treu var ensam i ECR när slagsidan uppstod och var den enda personen som faktiskt tittade i monitorn kort efter slagen/smällarna. Sillaste kom dit efter att slagsidan var ett faktum, samma med Kadak. Även om Kadak kom dit före Sillaste. Sillaste tittade i monitorn och såg en skadad delvis uppfälld ramp, som släppte in vatten på sidorna. Det var det han ritade av. Enligt mig såg Sillaste rampen efter att den hade varit vidöppen. Då var den skadad och kunde inte helt stängas och det var därför vattnet kunde tränga i på sidorna.

Min slutsats är alltså att Treu beskriver en helt öppen ramp under en kort stund. Han verkar dessutom ha förstått att läget var allvarligt och att bogvisiret möjligen hade förlorats eftersom han enligt Hannes Kadak sa att läget var allvarligt eftersom rampen hade skadats.

Detta är viktigt att känna till för att man ska få en full förståelse för hur katastrofen skedde.

Fördjupning

Min video om vad besättningsmännen från ECR vittnar om: https://youtu.be/RXdNTuVbRno?si=vaINhrc_Sy1laTc4

Vittnesmålen från maskinrummet med länkar till vittnesmålen i original: https://youtu.be/NTMWXro3tvc

JAICs rapport med Treus sammanfattade förhör: https://shk.se/download/18.2d6f089b18faca29dc8184b1/1698927240617/JAIC-final-report-del-1.pdf

Estonia – Berättelsen om en tragedi, sid 155. Treu vrålar att ”hon måste ha förlorat bogivisiret”


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *